Luftig sjokoladepai

Jeg har funnet ny paibunn-favoritt! 

I dag fyller min eldste sønn Micah 4 år og jeg har prøvd en ny paioppskrift. Oppskriften er hentet fra boken Desserter som jeg fikk i gave for 8 år siden av tante Aud og onkel Bjarne på Are sin side. Endelig fikk jeg meg til å prøve den, og godt var det!

 

Luftig sjokoladepai

Ingredienser:

 

Nøttebunn

225 gr hele paranøtter

4 ss sukker

4 ss smeltet smør

 

Fyll

2 1/4 dl melk

2 ts gelantinpulver

115 gr sukker

2 egg, skilt

225 gr mørk sjokolade, grovhakket

1 ts vaniljesukker

1 1/2 dl kremfløte

2 ss hakkede paranøtter, til pynt

 

Fremgangsmåte

  1. Lag nøttebunnen: Finmal paranøttene i en kjøkkenmaskin eller hurtigmikser. Tilsett sukker og smeltet smør, og kjør raskt til alt er blandet. Ha deigen over i en rundt paiform, ca. 23 cm i diameter, og klem den ut i bunnen og opp langs sidene med en skje. Stek i forvarmet ovn ved 200*C i 8-10 minutter, til paibunnen er gyllenbrun. La den bli helt avkjølt.
  2. Hell melken i en bolle, og dryss gelantinpulveret over. La det stå og mykne i 2 minutter, og sett bollen over en kjele med varmt vann. Rør inn halvparten av sukkeret, begge eggeplommene og all sjokoladen. Rør konstant over svak varme i 4-5 minutter til gelantinen er oppløst og sjokoladen er smeltet. Ta bollen av varmen, og rør til en glatt blanding. Rør inn vaniljesukkeret, dekk bollen med plastfolie, og sett den i kjøleskapet i 45-60 minutter til fyllet begynner å stivne.
  3. Stivpisk kremfløte. Hold av 3 ss krem, og vend resten inn i sjokoladeblandingen. Pisk eggehvitene i en ren bolle til de danner myke topper. Tilsett 2 ts av resten av sukkeret, og pisk til stive topper. Vend inn resten av sukkeret, og vend deretter de stivpiskede eggehvitene inn i sjokoladeblandingen. Hell fyllet over nøttebunnen, og sett paien i kjøleskapet i 3 timer. Pynt med resten av den piskene kremen og de hakkede nøttene før servering.

 

 

Nøttebunn på plass

Luftig sjokoladepai 1

Her er fyllet på plass

Luftig sjokoladepai 2

Lysene er på plass, men kaken fikk følt på et trangt og fullt kjøleskap =P

Luftig sjokoladepai 3

Et deilig stykke pai!

Luftig sjokoladepai 4

Og med min paiform ble det akkurat nok fyll til et lite dessertglass = kveldskos!

Luftig sjokoladepai 5

