Magisk bolledeig

Her er oppskriften på mine magisk gode og fluffy bolledeig som kan brukes til så mangt! =) 

Ingredienser:

5 dl melk

1 ts gjær

1 ts kardemomme

1 ts bakepulver

1,5 dl sukker

750 gr mel (ca.15 dl)

100 gr smør

Det skal nok ikke være nødvendig å ha bakepulver i baksten, men jeg har erfart at de blir bittelitt større og fluffy av det, så jeg bare fortsetter med det inntil noen sier at det er helt feil med god grunn ;) 

Fremgangsmåte:

Smelt smøret i mikroen og hell i melka. Det skal være en liten lunk på melka, så om det er for kaldt kan du varme opp litt av melka i mikroen også. Rør inn gjæren og kardemommen. Ha i resten.

Rør gjerne deigen i 3-7 min med eltekrok i kjøkkenmaskinen din. La deigen heve til den har doblet sin størrelse.

Deigen skal være litt bløt og luftig og den trenger veldig lite mel når den eltes ut, og ofte har jeg nesten ikke eltet i det hele tatt men bare rullet den ut lett og kuttet opp i ønskede biter/boller.

250*C i ca. 10 min.

La bollene stå og heve litt ekstra på et lunt sted og pensle med egg og melk før de havner i ovnen (her penslet jeg med smør, men vil prøve med egg og melk neste gang).

Lager du stjerneboller eller større ting vil jeg anbefale å skru ned temperaturen litt og steke baksten litt lenger. 

Hvordan lage disse kringlene?

– Kjevle ut deigen som en firkantet form

– Smør på ønsket fyll – jeg hadde smør over hele flaten og grovt knuste pistasjnøtter over min nærmeste halvparten, men jeg kunne nok ha hatt noe sukker i fyllet. Brett over og klem forsiktig på hele bretten så nøttene/fyllet fester seg litt mer.

– Del opp i 12 remser, snurr dem til en spiral og lag en liten slapp knute så det blir lekkert =)

Håper det smaker!! =) 

140428 sjokolade- og pistasjboller

