Prøvd noe nytt

Da har jeg prøvd å lage sjokoladeganache og bringebærmousse for første gang =) Resultatet av smakene var heilt greie men jeg hadde ikke laget en stor kake av no slag, men de restene fra sjokoladekakebunnen jeg frøs ned tidligere i uken fikk jeg brukt litt av nå. Det smakte i grunnen godt men jeg ville nok ha valgt en annen bunn i midten, en sukkerbunn tror jeg, og kanskje den kaka jeg brukte helt nederst bare for tekstur og litt mer spenning i selve kaka.

I og med at det ble litt seint i går kveld slapset jeg sammen det jeg hadde så selve kaka ser ikke akkurat lekker ut, men godt smakte det ;) Jeg skal absolutt prøve det igjen skikkelig når anledningen byr seg!

Nedenfor bildet mitt finner du oppskriftene og nettsidene de er hentet fra =) 

140304 lita kake

Oppskriften til sjokoladeganachen fikk jeg lånt fra passion4vintage som var veldig god!

Dette trenger du:
– 250 g usaltet smør
– 400 g sjokolade (ikke 70%)
– 1,5 dl kremfløte

Begynn med å smelte sammen smør og sjokolade i vannbad eller i mikroen. Pass på så det ikke brenner seg og rør gjevnlig. I en kjele koker du opp fløte til kokepunktet.

Men en tresleiv rører du inn fløte i den smeltede sjokoladen. Rør til alt er gjevnt fordelt og du har en blank og flytende «sjokoladesaus».

Ganachen vil med en gang være veldig flytende og vil stivne mer og mer etterhvert som den kjøles ned til romtemperatur.

Jeg legger alltid ganache mellom lagene mens den fortsatt er rennende. Da trekker også ganachen ned i kaken. Når ganachen har tykknet smører jeg den rundt kaken, evt har den i en sprøytepose og dekorerer.

Denne oppskriften holder til en stor kake.

Oppskriften til bringebærmoussen fikk jeg lånt fra hanneskaker som også var veldig god og frisk!

Bringebærmousse

200 gram bringebær, frossen eller fersk
25 gram sukker
saft av 1/2 lime (kan sløyfes eller erstattes med 1 ss sitronsaft)

Italiensk marengs:

150 gram sukker
40 gram vann
75 gram eggehviter (fra ca 2-3 egg)
4 plater gelatin
2,5 dl fløte

Dette ble nok til å fylle den heart tasty fill forma fra Wilton. Holder nok til 2 lag fyll i en ca 24 cm kake også. Skal du ha flere lag eller større kake anbefaler jeg å doble oppskriften. Å denne er så god at blir det rester er det bare å spise den til dessert så absolutt ikke dumt å lage for mye… ;)

Start med å ta fram en kasserolle og vei opp bringebær. Jeg brukte frosne denne gangen, men kan bruke friske også. Ha i sukker og limesaft

Kok opp dette og rør innimellom, la koke ca 5 min. Bruker du friske bær holder det å koke i 2 min

Ha det over i en bolle og sett det til avkjøling. Ønsker man den helt glatt og uten frøene kan den siles før den avkjøles

Skill eggene og vei opp eggehviten. Eggeplommene kan brukes til å lage vaniljekrem eller evt is med. Kan fint fryses, men lurt å piske de lett sammen før de fryses. Er også lurt å fryse de med engang, venter man til neste dag så kan det bli små egge biter i vaniljekremen… Finn frem sukker og vann også

Ha vann og sukker i en kasserolle og kok dette til sukker termometeret viser 121 grader. Termometer får man kjøpt på bl.a. www.kakeboksen.no

Når termometeret viser ca 100 grader kan man begynne å piske eggehvitene i en kjøkken maskin

Hell over den kokende sukkerlaken i en jevn stråle mens maskinen går

Å så må det piskes i vei… Å piske å piske til marengsen blir avkjølt ca 10 min. Skal ikke være så varm bollen utenpå lengre og marengsen bare såvidt lunken

Legg gelatin plater i kaldt vann i ca 5 min eller mere. Ha litt av bringebær purèn over i en skål

Varm opp bringebær purèn i micro ovn til den såvidt når kokepunktet. Klem ut alt vannet av gelatin platene og legg de oppi bringebærene

Rør til alt er smeltet. Ha så mere av den kalde bringebær purèn over i denne skåla og rør sammen. Ha så dette over i resten av bringebær purèn og rør det godt sammen

Bland inn bringebær purèn i marengsen med en slikkepott

Pisk fløte og bland den lett sammen med bringebær marengsen

Mmmmm deilig… Sett dette kaldt i ca 20-30 min før du fyller kaken med den. Viktig å se at det tykner ihvertfall før den brukes i kaken. Å skulle den av en eller annen grunn ikke tykne selv etter 1 time i kjøleskap kan mere gelatin tilsettes, prøv med 1-2 plater. Smelt da de oppbløtte gelatin platene i micro i ca 5-10 sek eller løs de opp i bitte litt kokende vann. Hell dette så over i moussen i en tynn stråle mens du rører. Sett kaldt igjen

Denne er virkelig nydelig altså, anbefales på det sterkeste :)

Tips: vil du bruke den som en dessert, fyll da opp porsjonsglass med bringebærmoussen når den er nylaget og la den stå sånn i kjøleskap i ca 4 timer eller mere til den er blitt stiv.

Jeg håper du finner inspirasjonen selv og prøver disse deilighetene! =) Ha en fin fin dag! 

