Fransk epleterte

Da har jeg prøvd meg på fransk epleterte for første gang og er meget fornøyd med smak og resultat. Jeg fulgte en oppskrift jeg fant på nettet (jeg finner ikke nettsiden igjen…), og så tolket jeg litt underveis etter hva som passet meg best =)

Eplekake «tarte tatin» fransk epleterte

Ingrediens                                                                20 – 25min

8 personer                                                                200*C

1 egg

10 epler

100 g smør

3 ss sukker

0,25 dl eplebrennevin med créme fraíche til servering

Tertebunn

150 g mel

100 g sukker

125 g smør, kaldt i terninger

en klype salt

Slik gjør du

1. Kjør mel, smør og sukker og salt sammen på lav hastighet i en kjøkkemskin. Når det har blandet seg, tilsett egget under omrøring. La maskinen gå til alt er nesten helt blandet. Massen skal virke forholdsvis tørr, men ikke knusk.

2. Overfør deigen til et bakebord og kna den raskt godt sammen. Pakk inn i plastfolie og la hvile en halv time i kjøleskap.

3. Skrell eplene, del dem i båter og fjern kjernen. Smelt halvparten av sukkeret på middels høy varme i en stor støpejernspanne (med håndtak som tåler å stå i ovnen). Tilsett halvparten av smøret og la smelte sammen med sukkeret. Ha halvparten av eplene i pannen og stek under omrøring til de er mørkt gylne og karamelliserte. Legg til siden og gjenta med resten av eplene.

4. Ha alle eplene tilbake i pannen og varm opp. Tilsett eplebrennevin og flambér. La væsken koke inn noe, og sett til side.

5. Kjevle ut deigen til et lokk som er stort nok til å dekke stekepannen. Legg lokket over og fjern deigen som stikker ut over kanten (3mm tykk), gjerne frys restene til en annen kake. Stek i ovnen i 20 minutter  på 200*C, eller til bunnen (lokket) er sprøtt og lyst gyllent. Vend ut på et stort fat. Server med crème fraîche. Bruker du springform slik jeg gjorde var det veldig greit å ha bakepapir i bunnen og smøre formen godt så det ikke fester seg så veldig når du snur terten på plass på serveringsfatet.

6. Tilsett gjerne grovt hakkede mandler og litt mørk sjokolade for mer tyggemotstand, og det smaker også godt uten eplebrennevinen. Jeg tror jeg også vil prøve å ha en liten smak av vanilje i, enten vaniljestang eller vaniljeekstrakt nå eplene kandiseres.

fransk epleterte 1

fransk epleterte 3

Jeg valgte å ha i grovt hakkede mandler og en halv plate mørk sjokolade i for litt ekstra motstand og smak.

fransk epleterte 2

fransk epleterte 4

Jeg hadde bare små epler så det ble litt lite i forhold til oppskriften, så jeg helte ut en del veske før jeg helte eplene som var ferdig kandisert i formen.

fransk epleterte 5

Epler i bunn med mandler og sjokoladedryss oppå.

fransk epleterte 6

Jeg anbefaler å være rask her og kanskje ha litt ekstra mel på så det ikke klisser seg mens deigen smelter.

fransk epleterte 7

fransk epleterte 8

Ferdig ut av ovnen og snudd på hodet på et fat. Jeg tok springformen/kanten av først før jeg snudde hele terten over på fatet. Har du litt mer epler i kan du vurdere å ha formen rundt mens du snur terten på serveringsfatet.

fransk epleterte 9

fransk epleterte 10

Det smakte himmelsk! =) Jeg skal absolutt lage denne terten igjen!!

fransk epleterte 11

