Marengs og sjokolademuffins

Marengs og sjokolademuffins!! 

Marengs og sjokolademuffins

I dag er det amerikansk farsdag og i den anledning ble det litt godis laget til min kjære mann som har en amerikansk gutt =)

I går kveld satte jeg så i gang med noe jeg ikke har gjort før, nemlig å lage marengs! Spennende! Jeg var veldig usikker på hvordan marengsen skulle se ut når den var ferdig vispa, men det gikk veldig greit synes jeg =)

Jeg lånte oppskriften fra hobbykokken.no som hadde en veldig fin og lett fremgangsmåte. Et lite utdrag nedenfor =)

Her er oppskrfit på fransk marengs:
Ovnen forvarmes til 100 grader.

6 stk (240 g) eggehvite
450 g sukker

Skill eggene og sørg for at det ikke kommer noe eggeplomme sammen med eggehvitene. Pisk eggehvitene uten å tilsette sukker til du får et hvitt og halvstivt skum. Deretter tilsetter du halvparten av sukkeret og fortsetter å piske til blandingen blir enda litt stivere. Deretter tilsetter du resten av sukkeret en spiseskje av gangen til du har brukt opp sukkeret.

(Jeg pisket forresten eggehviten på halv fart)

For å få ekstra fine marengs pleier jeg å heller marengs-blandingen over i en sprøytepose og lager marengs slik jeg har lagd dem på bildet over. Du kan selvsagt lage en litt mer rustikk variant og bruke to spiseskjeer, men det ser du selv.

Når det gjelder temperatur og steketider finnes det også her enormt mange forskjellige varianter. Fremfor å bruke Friberg eller Sætre sine steketider, velger jeg heller å presentere den metoden som jeg synes synes fungerer aller best: nemlig min egen! ;-)

Stek marengsen i en forvarmet ovn på 100 grader i 1 time. Jeg pleier å gjøre dette om kvelden slik at det neste jeg skal gjøre blir enda mer enkelt. For å få dem gode og tørre på utsiden og myke inne har jeg kommet frem til at dette oppnås best med å skru av ovnen uten og åpne ovnsdøren og deretter la marengsen «overnatte» i ovnen frem til neste dag. Marengs holder seg veldig godt i en lufttett beholder, så hvis du skal ha gjester kan du gjerne lage dem noen dager i forveien.

Marengs i bolle

Ferdig pisket marengs som er fast i formen! Jeg valgte å ta litt blått konditorfargei for å feire min manns amerikanske farsdag =) 

Marengstopper

Neste gang tenker jeg å lage de litt mindre, noen munnfuller kanskje? 

IMAG1236

Sjokolademuffins som fikk litt hard medfart oppover bakkene til svigers hvor vi var i dag ;) Men gode var de! Her er oppskriften til sjokolademuffinsene.

Marengs og sjokolademuffins

Vel bekomme!

Jeg har veldig lyst til å utforske marengs på andre måter og kan fint tenke meg å prøve disse tipsene:

villaperlesukker.no – litt ulike tips og triks

Passion 4 baking – her er litt annen fremgangsmåte og med litt annen smak. Spennende!

Jeg håper helgen din har vært bra, og gratulerer med amerikansk farsdag til dere det gjelder!!

