Ny side av USA..

Okmulgee County, Oklahoma, USA

Gravfølge – 15. Mai 2012

Vi er på vei hjem til Jefferson City, Missouri fra Austin, Texas og har nettopp pakket oss ut fra et motell i Henryetta i Oklahoma langs veien. Mens vi prøver å finne oss et sunnere alternativ til frukost, noe som er veldig utfordrende til tider, stopper plutselig trafikken opp i Okmulgee County, noen minutter senere nordover.

Vi reagerer straks med at dette var da irriterende at trafikken plutselig stopper opp uten noen spesiell grunn, og det er klar kjørebane. Ingen ulykker har skjedd eller noe. Men i det vi har fullført tanken så blir vi møtt med en kortesje med blinkende politibil i front, etterfulgt av en begravelsesbil med resten av de sørgende på slep. Det er vertfall 20-40 biler som følger, hvor noen har varselslampene blinkende.

Etter en kort stund lurer vi på hvor lang kortesjen er. Ventende i stillhet, ser vi at bilene fortsatt står stille og er parkert opp mot veiskulderen. De står fortsatt like stødig som da vi alle stanset opp trafikken.

Etter en liten stund ser vi at kortesjen avsluttes med en ny blinkende politibil, og trafikken starter opp som vanlig igjen. Dette var spesielt for oss å oppleve. Jeg kan ikke si at jeg har vært borti en lignende situasjon før, ikke som jeg kommer på vertfall, ute i trafikken.

Jeg sitter igjen med tanker som er nye, og jeg får plutselig en ny respekt for trafikken her i USA, selv ute på bygda. Dette var en utrolig fin måte å vise sin respekt på overfor de sørgende som er på vei til å gravlegge sin kjære. Om det ikke finnes fra før av, så skulle jeg ønske at dette var en tradisjon som ble holdt i hevd selv hjemme i Norge i vår travle hverdag.

Dette var en påminnelse om at livet er kort, at vi kanskje bør roe ned hverdagen og nyte den tiden vi har sammen med våre kjære som er rundt oss. Hvem vet.. kanskje forsvinner dagen like før noen får sagt ”hallo”…

